Czym się różni druk cyfrowy i druk offsetowy?
Druk cyfrowy i druk offsetowy to pojęcia, które niewiele mówią osobom bez doświadczenia w poligrafii. Większość ludzi nie potrafi wskazać różnic pomiędzy tymi technologiami druku. Warto zatem wskazać czym te technologie się różnią i jakie są ich najważniejsze cechy charakterystyczne. Wiedza na ten temat pozwoli bowiem wybrać najbardziej atrakcyjną cenowo ofertę na drukowanie ulotek czy drukowanie katalogów.
Druk cyfrowy – co to tak właściwie jest?
Druk cyfrowy to jedna z popularniejszych technik druku, jakie znaleźć możemy w drukarniach stacjonarnych i internetowych. Mówiąc w skrócie, jest to metoda druku wykonywana przy pomocy elektrofotograficznej maszyny drukarskiej. Tego typu urządzenie tworzy wydruk na podstawie danych przesłanych bezpośrednio z komputera. Istnieje zatem dowolność w wykonywaniu różnorodnych projektów. Projekty do druku możemy dostarczyć do drukarni na dowolnym nośniku cyfrowym. Co więcej, druk cyfrowy nie wymaga żadnych form drukarskich czy też pośrednich nośników. Pozwala to realizować druk wizytówek czy innych produktów szybko i tanio.
Cały proces realizowania tego rodzaju nadruków przypomina druk laserowy. Jednak jest on znacznie lepszej jakości i wykonywany znacznie szybciej. Do podstawowych zalet tej technologii druku należy między innymi możliwość realizacji zadań takich jak drukowanie ulotek w sposób ekspresowy, od ręki. Druk cyfrowy nie wymaga jak dla przykładu druk offsetowy, żadnych specjalnie wykonywanych do poszczególnych projektów matryc.
Wykonane tą metodą wydruki pozwalają na natychmiastową dalszą obróbkę. Ponadto mogą być realizowane w atrakcyjnych cenach nawet przy bardzo niskich nakładach. Można wykorzystać druk cyfrowy do projektów o różnych podłożach i gramaturach. W dodatku ta technologia pozwala skorzystać z personalizacji – zamieszczania na wydrukach zmiennych danych. Jakość wydruków cyfrowych jest obecnie coraz lepsza, na miarę druku offsetowego. W pracach introligatorskich wręcz trudno odróżnić rodzaj wykorzystanego druku. Druk cyfrowy często wykorzystuje się w drukowaniu wizytówek czy biletów.
Druk offsetowy i jego charakterystyka.
Druk offsetowy jest techniką tzw. druku płaskiego, co oznacza, iż poszczególne elementy matrycy drukarki offsetowej znajdują się na jednakowym poziomie. Druk ten wykorzystuje zatem zjawisko wzajemnego odpychania się czynników niedrukujących i drukujących. Za pomocą tej technologii możliwe jest realizowanie wydruków względnie tanio i szybko. Szczególnie ma to zastosowanie w przypadku dużej ilości odbitek.
Matryca wykorzystywana w druku offsetowym jest wykonana z lekkiego aluminium. Założona jest na cylindrze i przekazuje obraz projektu na bęben pokryty gumą. Z bębna obraz przenoszony jest na określone podłoże np. papier kredowy. Druk offsetowy pozwala uzyskiwać szybkie i tanie realizacje na bardzo różnorodnych materiałach, w tym papierach powlekanych, offsetowych czy kartonach. Proces drukowania offsetowego polega na unieruchomieniu w cylindrze formowym formy drukowej. Następnie przy pomocy obciągu gumowego, farba z formy przenoszona jest na podłoże. Docisk stalowego cylindra pozwala wspomóc cały zabieg, utrwalając nadruk.
Sama w sobie forma drukowa wykorzystywana w druku offsetowym wymaga specjalnej obróbki dla uzyskania oczekiwanych efektów nadruku. Specjalistyczne farby są tutaj maziste i olejowe, a co za tym idzie niezwykle intensywne. Z tego powodu nadruki wykonane tą techniką są wyjątkowo dokładne. Jest to rewelacyjne rozwiązanie wykorzystywane do druku plakatów i katalogów, ulotek, książek, map i wielobarwnych materiałów.
Czym się różni druk cyfrowy i druk offsetowy?
Do najważniejszych różnic, porównując te dwie formy druku jest to, że druk offsetowy to opcja stosowana przeważnie w dużych nakładach. Z kolei druk cyfrowy jest najlepszy do niskich nakładów. Małe nakłady w przypadku tego pierwszego są kosztowne z uwagi dłuższy proces przygotowania do druku. Stąd przy niskich nakładach taniej jest skorzystać z opcji cyfrowej. Przy większych projektach, to druk offsetowy staje się tym korzystniejszym cenowo.
Druk cyfrowy ma dodatkową zaletę, mianowicie pozwala na personalizację poszczególnych egzemplarzy wydruku np. na wizytówkach, zaproszeniach itp. Innymi słowy, możliwe jest zamieszczanie odmiennych danych na każdym osobnym wydruku. W przypadku opcji offsetowej nie możemy wykonać personalizacji. Technika druku offsetowego zapewnia wyższą jakość wydruku, jednak stały rozwój techniki cyfrowej sprawia, że realizacja projektów jest na coraz bardziej porównywalnym poziomie. Różnice w realizacjach są małe, często nie sposób ich zauważyć.
Skoro druk cyfrowy jest coraz lepszy, dlaczego by nie zrezygnować z drukowania techniką offsetową? Odpowiedź jest prosta – przy większych nakładach powtarzalnych odbitek, jest on bezkonkurencyjny cenowo. Minimalny, już opłacalny nakład wydruków offsetowych to średnio 250 sztuk w przypadku większości produktów poligraficznych.
Jak zrobić ulotkę? I czy w ogóle warto?
Posiadając własne przedsiębiorstwo i chcąc zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z jej usług należy skupić się na działaniach marketingowych, najbardziej w początkowych fazach istnienia naszej firmy. Dlaczego warto się reklamować i jak zrobić to skutecznie, aby firma osiągnęła sukces? Jeżeli zadajesz sobie te pytania i nie wiesz od czego zacząć swoją strategię marketingu, to czytaj dalej! Poznasz fenomen perfekcyjnie wykonanych ulotek i rady, jak je samodzielnie wykonać.
Jak się reklamować?
Sposobów na reklamowanie swojej firmy jest wiele – od marketingu w realnym życiu z ulotkami i banerami do internetowej promocji firmy z pomocą stron internetowych, współpracy z innymi przedsiębiorcami czy indywidualnymi kreatorami lub zwykłej reklamy na mediach społecznościowych. Ten drugi, internetowy sposób zyskuje w dzisiejszych czasach coraz więcej fanów i z dnia na dzień staje się coraz częściej wybieraną metodą promocji. Mimo tego dobrze zrobione ulotki nadal mogą przyciągnąć wielu klientów i na pewno nie zaszkodzą wizerunkowi naszej firmy! Jednak muszą one wyglądać profesjonalnie, inaczej swoim „tandetnym” i ” banalnym” wyglądem mogą zniechęcić potencjalnych klientów!
Cechy dobrej ulotki
Jaka powinna być ulotka reklamowa, żeby jej od razu nie wyrzucić i żeby odbiorcy zapadła w pamięć? Cechą tego rodzaju marketingu jest krótka żywotność – o atrakcyjności firmy decyduje najczęściej kilka sekund, które potrzebne są do rzucenia okiem na ulotkę. Nie warto się wysilać i wypełniać kartkę papieru masą niepotrzebnych informacji, od których może zakręcić się w głowie. Ulotka powinna być prosta, nawet minimalistyczna, aby była czytelna, i żeby można było się z nią z łatwością zapoznać w drodze do pracy czy do autobusu, bo w takich sytuacjach najczęściej je otrzymujemy. Najbardziej zachęcający w ulotkach może być „prezent” dla odbiorcy w postaci kuponu rabatowego na wybraną usługę czy produkt naszej firmy czy bilet wstępu na organizowane przez nas wydarzenie. Skłoni to potencjalnego klienta do zatrzymania ulotki w kieszeni kurtki, a opróżniając ją późnym wieczorem w domu zainteresuje się nią ponownie. Jeżeli masz oryginalny i nieszablonowy pomysł na ulotkę, którego nie jesteś pewien (uważaj na te kontrowersyjne!), nie wahaj się i bierz się za projekt! To te ulotki reklamowe zapadają w pamięć najlepiej, potrafią zaciekawić, a nawet zachęcić odbiorcę!
Parafrazując, za sukcesem stoi oryginalność!
Jak zrobić ulotkę?
Projekt naszej ulotki możemy stworzyć w Wordzie lub innym programie tekstowym, jednak jeżeli zależy nam na wyższej jakości poleca się skorzystanie ze specjalistycznych programów graficznych, jak Gimp, Corel czy Photoshop. Na tworzeniu projektu możemy zaoszczędzić tworząc go sami lub możemy zlecić stworzenie go osobom doświadczonym w projektach graficznych. Po odpowiednim zmodyfikowaniu tekstu i oprawy graficznej oraz sprawdzeniu i poprawieniu wszelkich błędów, które wkradły się w trakcie edycji, ulotkę można wydrukować samemu lub zlecić zrobienie tego specjalistom, co jest polecane w przypadku masowej produkcji. Drukarnia zajmie się profesjonalnym drukiem naszych ulotek. Możemy skorzystać z usług drukarni naszego miasta lub drukarni online, która wyśle nam wydrukowany produkt (którego projekt dostali od nas przez Internet) pod wskazany adres. Teraz wystarczy tylko zająć się ich dystrybucją!
Mimo malejącej popularności ulotek, kampania reklamowa jest nadal silnie z nimi związana i warto postarać się, aby ich potencjał nie został zmarnowany. Należy pamiętać, że oryginalny projekt i profesjonalny wydruk to coś, czego odbiorcy poszukują!